perjantai 28. elokuuta 2015

Ostoksilla rautakaupassa ja vertailun hankaluus

3-vuotias tyttäreni leikki eilen olohuoneessa, otti kassin olalleen ja ilmoitti lähtevänsä nyt rautakauppaan. Se hymyilytti. Rautakaupat ovat tulleet tutuiksi meidän tytöille, koska otan heidät usein mukaan ostoksille. 4-kuukautinen kuopukseni (alla) on ehtinyt rautakauppaostoksille jo useaan kertaan.

Kuvassa: Tällaisen kuvan olen ottanut kummastakin tytöstä heidän ollessa parin kuukauden ikäisiä.

Kokemusta on tullut eri liikkeistä sekä sisällä myymälässä että noutopihalla. Noutopihalle ajaessa tulee usein turhautunut olo kun tietää joutuvansa etsimään myyjää ja yrittää saada häneen katsekontaktin, jotta voisi esittää asiansa. Parhaiten noutopiha toimii mielestäni Tammiston Bauhausissa. Siellä on myyjiä tarpeeksi (mutta niitä ei liene liikaa koska hintataso on maltillinen). Negatiivista Bauhausissa on se, että ruuhkaa syntyy kun autot eivät pääse ohittamaan toisiaan. Monesti yrittää olla nopea lastatessani pakettiautoa, mutta silloin tulee helpommin virheostoksia. Ylipäätään rautakaupassa kuluu usein enemmän aikaa kun ennakoin. Minulla aikaa kuluu myös siihen, että otan lapset pois vöistä ja haen kärry, jota en välttämättä muuten tarvitsisi.

En tiedä mikä merkitys on Bauhausin "äänestä kuukauden positiivisin asiakaspalvelija" -kampanjalla, mutta heidän myyjänsä ovat lähes poikkeuksetta hyviä. Pari vuotta sitten sähkötarvikepuolen myyjä oli niukkasanainen, mutta hänkin palveli asiallisesti. Hän lopulta hymyili kun asioin vajaan vuoden ikäisen esikoiseni kanssa liikkeessä neljättä kertaa parin päivän sisällä.

Myyjässä arvostan kokemusta. On hyvä, jos myyjä pystyy kertomaan tuotteesta sen pohjalta, että hahmottaa mistä tuotteesta on kyse ja mitä sillä voi tehdä. Tästä oli hyötyä esim. silloin kun hankin salaojaputken taitosta varten muhvikulmaa. Myyjä osasi tarkasti kertoa miten sen voi liittää Uponorin muihin osiin ja siitä pystyin soveltamaan omiin tarpeisiini.

Bygmaxissa olen käynyt vain kerran (syksyllä 2014). Ostin suuren määrän raakalautaa (onko sellaista sanaa edes olemassa?) ja sahasin ne pakettiautoon sopiviksi paikan päällä. Lautasahalla työ kestikin sitten pidempään kuin ennakoin ja liikkeen sulkemisaika lähestyi. Nuori miesmyyjä tuli kysymään voiko hän auttaa ja sahasi määrittelemääni mittaan minun kanssa laudat. Ele oli mukava; ajatellen että Bygmaxissa ei ole liiaksi asti henkilökuntaa.

Entä sitten rautakauppojen nettisivut ja sähköiset palvelut...
Kaikissa rautakaupoissa poikkeuksetta harmittaa tuotteiden hintojen vertailun hankaluus. Sellaista sivustoa ei olekaan, johon olisi koottuna eri liikkeiden tuotteet hintoineen vertailtavaan muotoon. Yllättävää on, että K-ketjun eri rautakauppojen tuotteet ja hinnat eivät ole samalla sivulla. On siis erikseen käytävä Oulunkylän, Porttipuiston ja K-Rauta 75:n nettisivuilla katsomassa tuotteet ja hinnat. Tässä unohdetaan asiakas! Minä en asiakkaana välitä mistä edellä mainitusta K-Raudasta ostan tuotteen, mutta haluaisin mahdollisimman vähillä klikkauksilla tehdä vertailun tuotteista ja hinnasta ko. ketjun kauppojen välillä. Toisin sanoen. Haluaisin nähdä mahd. vähillä klikkauksilla mistä K-Raudasta saan tarvitsemani tuotteen ja sen hinnan.

Sanomattakin on selvää, että mökillä huonojen nettiyhteyksien päässä kaikkien rautakauppojen sivut ovat toivottoman hitaita. Usein niitä ei saa auki laisinkaan. Tämä johtaa siihen, että usein soitan asiakaspalveluun kysyäkseni jotain tuotetta.

Viime aikoina olen lähettänyt nettisivujen kautta kysymyksiä. Ainakin Bauhaus vastaa kysymyksiin nopeasti (saman päivän sisällä), mutta kyse ei ole chat -tyyppisestä keskustelusta, jossa vastauksen saisi saman tien.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti